Nieuws
Recensie over nieuwe show Karin Bloemen
We hebben een mooie recensie mogen ontvangen over de nieuwe voorstelling van Karin bloemen & Old School Band. Op vrijdag 3 november november staat deze voorstelling in De Hofnar.
Karin Bloemen & Old School Band verkennen moeiteloos de grenzen van jazz, funk en soul
Geschreven door : Monica Rijpma (Redactie JazzNu)
Karin Bloemen is een gevestigde naam in Nederland-theaterland maar een recensie van een van haar shows zou je niet direct verwachten op JazzNu. Toch is er een sterke link die voor trouwe lezers niet als een verrassing komt. La Bloemen is getrouwd met Marnix Busstra, gitarist, componist, arrangeur en regisseur. En een sterke vertegenwoordiger in het Nederlandse jazzmilieu.
Wie daarna in de discografie van de diva duikt, ontdekt dat de muzikale samenwerking met haar echtgenoot al te horen is op cd’s uit 1993 en 1994. De oude schoolvrienden Marnix Busstra (gitaar) en Norbert Sollewijn Gelpke (basgitaar) zijn vanaf die producties regelmatig van de partij. Wat blijkt is dat La Bloemen zich stiekem bij veel van haar theatershows en cd’s liet begeleiden door absolute topmuzikanten uit de jazzfunk-wereld. Ook drummer Mark Stoop en toetsenist Eric van de Bovenkamp werkten mee aan eerdere producties, wat betekent dat samenwerken met Old School Band niet nieuw is.
De voorloper van het programma waarmee Karin Bloemen en Old School Band momenteel toeren, kreeg vorm rond de Covid-periode. Net als het huidige programma was dat een ode aan zangeressen die voor Karin Bloemen inspiratiebronnen waren en zijn. De vorige show waren er covers uit het repertoire van Billie (Holiday), Aretha (Franklin), Norah (Jones) en Amy (Winehouse). Deze show kreeg de ondertitel Gladys, Ella, Barbra, Adele… Karin!.
De eerste tonen, als het doek op gaat in de Concertzaal Tilburg, klinken alsof de laatste cd van Old School Band uit de luidsprekers komt; drumshuffle, ritmische gitaarrif, funky bas en het keyboardgeluid van een Crumar Mojo elektrisch orgel. Binnen een paar maten herken je de bekende hit van Al Jarreau; Mornin. Het is een slimme opener, want ook toeschouwers die niet zo thuis zijn in de funkmuziek zullen dit nummer ooit hebben gehoord. Het arrangement blijft nog redelijk dicht bij het origineel. Het swingt meteen, en de mensen van het geluid krijgen de tijd om te zorgen dat elk instrument en de stem perfect uitgemixt kunnen worden. De climax van Mornin zit in de brug bij de woorden ‘touch the face of God’, waar Jarreau hemelse hoogtes in gaat. Hier neemt het arrangement een nieuwe koers naar een nog ingetogener keyboardsolo.
Het blijft een gewaagd concept om in een schouwburgzaal de grenzen van jazz, funk en soul op te zoeken. Toch dromen veel muzikanten hiervan. Het lijkt weggelegd voor internationale acts zoals Joe Bonamassa en Beth Hart of Gregory Porter, maar La Bloemen slaagt erin om talent van eigen bodem op dit podium in het voetlicht te plaatsen. De tour gaat nog door tot in 2024 en ik kan elk aanstormend jazztalent van harte aanraden; ga kijken en genieten.
Wil je de volledige recensie lezen? Klik dan hier
Foto: Reinout Bos