Recensie

Huisrecensent Ans over ‘Opslaan als’ van Eva Crutzen

Ans Boelens

Wat is er toch veel te beleven in het theater! Ik vind het leuk om onvoorbereid naar een voorstelling te gaan, niet thuis al you tube filmpjes kijken of recensies lezen (ai hier ondermijn ik mijn eigen stukjes).

Dus verwachtingsvol zit ik bij de Kattendans in Bergeijk op Eva Crutzen te wachten. Het decor heeft een groot scherm en er liggen enkele reusachtige proppen papier op de vloer. Als zij opkomt is er geen introductie, ze begint meteen BAM met haar voorstelling. Een leuke, energieke, kleine vrouw met een grote stem! De show gaat over herinneringen en dat maakt het voor iedereen herkenbaar. Waarom herinnert iemand zich de meest onnozele details van liedjes, vakanties of kledingstukken terwijl andere belangrijke zaken zomaar uit je geheugen lijken te verdwijnen. Hoe vindt die selectie plaats?? Het is een persoonlijke voorstelling met mooie, ontroerende maar ook hilarische verhalen over een verbroken relatie, een overleden moeder, Ruth Jacott en dronkenschap. Ze wisselt typetjes af met liedjes en met beelden die op het scherm afgespeeld worden.

Na afloop staat ze in de foyer Cd’s te  verkopen en neemt ruim de tijd voor een praatje met iedereen. Ik vraag haar wat wáár is in de show en wat ‘cabaret’. Het blijkt een groot waarheidsgehalte te hebben en is cabaretesk aangedikt. Ik koop een Cd en geniet  al heel de week van de mooie teksten en de prachtige stem. 16 februari in de Hofnar:  een optreden wat in mijn herinnering nog een poosje blijft hangen!

5554DA Valkenswaard

Telefoon algemeen
(040) 207 40 10