Blog

HOE IS HET NU MET MARTIJN KARDOL?

Martijn Kardol ontving voor zijn debuutprogramma ‘Bang’ meerdere vier-sterren recensies en werd genomineerd voor de ‘Neerlands Hoop 2018’. Nu is hij regelmatig te horen als radiocolumnist bij Radio538 en 3FM. Vanaf april vorig jaar toert Martijn met zijn voorstelling ‘Welkom’ door het land. Vorige maand zou Martijn Kardol zijn voorstelling ‘Welkom’ spelen in De Hofnar. Volgend theaterseizoen hopen we dit snel in te halen. Hoe gaat het nu met Martijn?

Allereerst hoe gaat het nu met je?
“Het gaat naar omstandigheden gelukkig uitstekend met mij! Gelukkig heb ik tot nu toe niemand in mijn omgeving die ernstig ziek is geworden en ikzelf heb gelukkig qua gezondheid nog helemaal nergens last van gehad.”

Alle voorstellingen zijn in maart abrupt gestopt, waardoor jouw voorstelling ‘Welkom’ bij ons niet door kon gaan. Hoe ga je nu om met deze situatie? Mis je de optredens?
“Enorm! Ik stond op 12 maart net klaar om in de auto te stappen voor een voorstelling in Theater Castellum in Alphen a/d Rijn, maar precies op dat moment kwam die beruchte persconferentie. Ik zag het al wel een beetje aankomen, dus ik was niet totaal verrast. Maar vervelend is het uiteraard wel, omdat de voorstelling elke avond super leuk was om te spelen. Ik mis vooral het echte, directe contact met het publiek in de zaal. Ik vind het elke avond een feestje om met de mensen in de zaal samen een feestje te bouwen en dat gaat toch een stuk minder als je elkaar niet kunt ontmoeten in het theater. Ik heb een paar keer online geprobeerd op te treden, maar dat is al snel niet meer leuk wanneer je alleen emoji’s krijgt als reactie uit de zaal 🙂 Maar uiteraard begrijp ik helemaal dat gezondheid voor gaat en dat een volle bak in het theater onmogelijk is, dus ik troost me gewoon maar met de gedachte dat dit allemaal weer voorbij gaat en we elkaar dan weer zo vaak mogelijk kunnen ontmoeten in het theater”

De culturele sector krijgt een enorme financiële klap. In hoeverre merk je dit zelf?
“Helaas ontkom ik daar ook niet aan. Al mijn voorstellingen zijn natuurlijk ook verplaatst of afgezegd. Als het goed is wordt het meeste daarvan nog wel ingehaald, maar voor nu heb ik daardoor even helemaal geen inkomen. Ik had gelukkig een spaarpotje waar ik het nog wel even mee uit zing, maar ik hoop heel erg dat er binnenkort ook voor de theaters meer ruimte komt om te openen!”

Hoe zien jouw dagen er nu uit?
“Eigenlijk heb ik me nog geen moment verveeld! Ik lees veel, wandel veel, kook veel, eet veel, drink veel, ik doe eigenlijk alles veel. En daarnaast schrijf ik nog af en toe columns en maak ik filmpjes voor op mijn social media. Ik verveel me gelukkig nog steeds niet!”

Wat mis je het meeste in het dagelijks leven door deze situatie?
“Ik mis vooral het optreden zelf natuurlijk. Maar uit mijn dagelijks leven mis ik ook het uitkijken naar vakanties bijvoorbeeld. Ik hou erg van reizen, en de voorpret is toch altijd vaak leuker dan de reis zelf. Dus het is jammer dat ik nu niet echt een reis kan plannen. Uit eten gaan mis ik ook. Ach, wat eigenlijk niet? Maar even geduld, dat komt vanzelf weer!”

Heb je tips voor onze bezoekers om de dagen thuis een beetje door te komen?
“Spelletjes! Mijn vriendin en ik hebben de ouderwetse bordspelletjes helemaal herontdekt. Qua potjes Mens Erger Je Niet is het op dit moment een super spannende nek-aan-nek race. Het staat 10-10. En het bord is pas twee keer door de woonkamer gevlogen. Super leuk (als je wint) en veel beter dan de hele dag voor een scherm.”

We hopen onze deuren snel weer te kunnen openen. Volgend seizoen zien we je terug bij ons in het theater. Wat kan je al vertellen over deze voorstelling?
“Super veel zin in inderdaad! Grappig genoeg kwamen veel van de thema’s waar we het nu over hebben al terug in de voorstelling. Social distancing (zonder dat ik wist dat het zo heette), eenzaamheid, het idee hebben dat je geen grip hebt op de steeds groter wordende wereld. Dat er iets gebeurt aan de andere kant van de wereld, wat vervolgens direct invloed heeft op jouw leven. Dat is met dit rare Chinese virus alleen maar actueler geworden. Ik ga de voorstelling dan ook voor volgend seizoen helemaal herschrijven tot hij helemaal past bij de tijd van nu! En dan hoop ik dat we elkaar tegen die tijd niet meer hoeven te ontwijken, maar elkaar gewoon weer kunnen ontmoeten in het theater!

5554DA Valkenswaard

Route en parkeren

Telefoon algemeen