Blog

Alleen naar het theater! Durf je dat?

Christel Niesten-Verdonck

Daar sta ja dan in de pauze van de voorstelling, alleen aan de bar met je drankje in je hand. Je kijkt om je heen maar kent verder niemand. Je hoopt eigenlijk snel een bekende tegen te komen want het voelt toch wel een beetje ongemakkelijk zo in je eentje…

Alleengaande en alleenstaande theaterbezoekers

Ummm. Dat klink heftig, of niet?  Het valt wel mee. Want wat ik bedoel is dat jij misschien van musicals houdt en je partner niet. Of je bent lekker vrijgezel en terwijl je vriendinnen met baby’s op zaterdagavond luiers aan het verschonen zijn, besluit jij lekker in je eentje een cabaretier te bezoeken.   Regelmatig spreek ik theaterliefhebbers die graag vaker naar een voorstelling zouden willen gaan, maar niet gaan omdat hun partner niet meewilt . Tja, wat doe je dan?  Blijf je thuis op de bank zitten, of ga je er toch op uit?

Zou jij alleen naar een voorstelling gaan?

Om eerlijk te zijn, ik zou niet zo snel alleen gaan. Waarom eigenlijk niet, waar slaat dat op? Waarom vinden we het vreemd dat iemand in een restaurant in zijn of haar eentje zit te eten?  En waarom pak je dan ook nog automatisch je mobieltje erbij? Wat een vreemd vooroordeel eigenlijk.Wanneer ik op internet zoek naar meningen over het wel of niet bezoeken van een restaurant of voorstelling in je eentje, zijn deze nogal verdeeld. Een deel van de mensen zegt dat ze gewoon zouden gaan omdat je tijdens de voorstelling toch niet met elkaar kan praten. Een ander groot deel geeft aan dan toch écht liever thuis te blijven. Een oproep op Facebook zetten met de vraag wie er zin heeft om mee te gaan, blijkt al helemaal ongemakkelijk en zelfs een beetje zielig.

’t Hofgezelschap

Mocht jij bij de groep behoren die zich alleen in een theater ongemakkelijk voelt, dan zijn er gelukkig theaters die een uitkomst bieden. Zo kun je bij het Parktheater in Eindhoven aanschuiven bij De Lange Tafel/Meetingpoint en is er bij Theater de Meenthe de mogelijkheid om je voor € 5,-aan te melden om samen met een groep anderen te gaan. Indien je liever geen extra kosten betaalt, biedt ’t Hofgezelschap een uitkomst.

En verder? Gewoon lekker genieten van de voorstelling of je nou alleen gaat of niet.

5554DA Valkenswaard

Route en parkeren